28 mars 2017

Clean eating- Nästa steg på min hälsoresa...

Jag har tidigare skrivit om min hälsoresa i ett tidigare inlägg här och alldeles nyligen bestämde jag mig för att ta det hela ett steg längre. På grund av lite olika omständigheter i livet har mitt viktminskande stannat av och jag har inte heller känt mig tillräckligt motiverad att fortsätta med Viktväktarna. Jag har även haft en ordentlig dipp under Februari då jag ökade min sockerkonsumtion igen efter att ha varit i stort sett ren från socker, vilket så klart var ett stort bakslag!

Men men, jag är på banan igen och känner mig redo att ta nästa avgörande steg på denna hälsoresa. Efter att ha läst boken Mini Habits for Weight Loss av Stephen Guise var det något som hände med min förhållning till mat. I boken ges b la en djupdykning i vilken skada viss typ av mat har på våra kroppar och hur det också sätter käppar i hjulet för att uppnå både viktminskning och god hälsa. 



Det mesta kände jag redan till sedan tidigare men jag har liksom aldrig låtit det påverka mig eller mitt ätande. Troligtvis har jag inte heller varit redo för den typen av förändring. Men så plötsligt efter att ha läst boken kände jag nästan avsky inför all typ av processad mat, mat med tillsatser och konstiga E-ämnen och började kika runt i kyl, frys och skafferi för att se hur mycket av det vi äter i vårt hushåll kunde räknas dit. Svaret var en hel del! 

Successivt  sedan dess har jag rensat bort livsmedel som inte går hand i hand med det mål jag satt upp om en en ökad hälsa. Jag har b la gett upp följande;

Alla typer av light och lättprodukter 
Mjukost
Blåbärssoppa
Skorpor
Smältost
Jordnötter och Chips (med palmolja, E-ämnen)
Micropopcorn
Micromat och övriga halvfabrikat
Bacon
Rostad lök
Tortillabröd
Inlagd sill
Läsk
Kakor/kex från butik
Godis

Målet är att satsa på så rena och fullfeta livsmedel som möjligt. En del mindre bra produkter och mat kommer fortfarande att slinka igenom och ätas lite då och då. Förbud fungerar inte. I det stora hela satsar jag dock på ett renare ätande med mer av frukt och grönt. 

Det bästa av allt är att det inte ens känns som en uppoffring, plötsligt var det inte så svårt att ge upp mina påsar med Djungelvrål som ju verkligen har varit min stora last och som jag i långa perioder satt i mig på daglig basis. Nä, jag vill inte längre mata min kropp med en massa konstiga tillsatser, hellre bakar jag en god kladdkaka eller äppelpaj från grunden när suget pockar på. 

Jag kan varmt rekommendera Mini Habits for Weight Loss till alla er som önskar uppnå ökad hälsa men också få till bättre vanor som på sikt kommer understödja ett mer hälsosamt leverne.



//Tina



1 kommentar:

  1. Hej Tina!
    Låter som en intressant bok.
    Dessutom så sitter ju nästan 90% av inmmunförsvaret i magen så det är viktigt det där med vad vi äter.
    Sen tror jag att ibland är det ok att "fuska" mest för att tiden rinner iväg...
    Socker är ju lite som knark och jag är definitivt svag för sötsaker, men ska med försöka ta bort det så mycket som möjligt.
    Det är ju lätt att man tar till något när man känner sig lite vissen och nere, det "piggar" liksom upp för stunden ju.
    Ta hand om dig och ha en fin tisdag!
    Kraaaaam Anna

    SvaraRadera