25 mars 2018

KonMari- Kläder...

Har nu tagit mig igenom den första etappen av KonMari- metoden; Kläder

Jag tömde garderoben, byråer, klädskåp, skoskåp och andra gömmor och samlade allt, precis a l l t  i vardagsrummet. Det enda som inte kom med var några plagg som fanns i tvätten och dem jag hade på mig. 

Det var onekligen en intressant upplevelse att se alla kläder på en och samma gång samlade på en och samma yta. Gaah! Jag som tyckte mig ha relativt lite kläder, skor, väskor och accessoarer kvar insåg ganska snabbt att det fortfarande fanns en del överflöd att tackla. 

Komma hem

Det hela slutade på -33 st och jag mötte äntligen min rädsla att göra av med plagg som varit dyra i inköp men som jag ändå aldrig använt eller skulle komma att använda. Likaså en hel del kläder som inte passade min nuvarande form men som jag hela tiden sparat i hopp om att jag snart skulle komma i dem igen. Bye bye... 

Marie Kondo lär ut att plocka upp varje sak för att känna om de spritter av glädje- 'spark joy'. Med de flesta klädesplagg kunde jag snabbt avgöra om de gav en positiv känsla eller ej. En del var direkt ångest. Ibland kände jag mig även osäker på vad jag kände och dem provade jag. Det var dock väldigt få som jag behövde prova för att kunna ta beslut om. Uppskattningsvis rörde det sig om en handfull plagg.

Den här gången valde jag även att hoppa över själva säljprocessen och samlade allt i en stor säck som lämnades på klädinsamlingen samma kväll. Hela processen gick förvånansvärt smidigt och jag är så långt mycket positiv till KonMari- metoden. Näst på tur står nu kategorin; Böcker. 
//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar